Laatste dag turistico - Reisverslag uit Lima, Peru van Lizette Mutsaers - WaarBenJij.nu Laatste dag turistico - Reisverslag uit Lima, Peru van Lizette Mutsaers - WaarBenJij.nu

Laatste dag turistico

Door: Lizette

Blijf op de hoogte en volg Lizette

31 Mei 2010 | Peru, Lima

Dit is denk ik het laatste berichtje uit Peru... mijn laatste dag is aangebroken. Paracas was nog heerlijk voor een dag zon. Helaas was de volgende ochtend onwijs bewolkt toen we een boottocht naar de Isla Ballestas maakten, oftewel de Poor mans galapagos eilanden. Jammer van het weer, maar wel gaaf om pinguins, zeeleeuwen en mooie rotsformaties te zien. En zeemeeuwen die honderden kilo´s guano, oftewel vogelpoep, produceren. Was in de 19e eeuw exportproduct nummer 1 als grondbevruchtingsmiddel, maar tegenwoordig niet meer als zodanig nodig.

Na de boottocht besloten Liv en ik zo snel mogelijk naar Lima te gaan. Zonder zon is er weinig reden in Paracas te blijven... Dus om 11 uur zaten we alweer in de bus op weg. In de bus zaten twee nederlandse kerels die al 9 maanden onderweg waren en dus allerlei leuke verhalen te vertellen hadden. Vier uur later stonden we in Lima.

Ik heb een kamer geboekt in hostal España, een van de meest bekende hostels in een ontzettend gaaf oud koloniaal huis. Liv kwam erachter dat zijn vliegtuig een dag eerder vertrok (gelukkig checkte hij op tijd zijn ticket!) dus na het eten en wat bier gisteren is hij naar het vliegveld gegaan.

Vanmorgen was het best bewolkt en fris. Buiten zitten was niet zo gezellig. Daarom ben ik voor de verandering een museum ingedoken van de cathedraal. Na al die cathedralen overal was ik wel nieuwsgierig. Het was best mooi binnen. Heel veel werd tentoongesteld, allerlei podia met beelden en zo. Pizzaro, de Spaanse veroveraar van Peru, ligt daar in een tombe. In eerste instantie lag er per ongeluk iemand anders, maar toen er in de andere tombes onder het pand een lijk werd gevonden onthoofd en bruut met messteken omgebracht, kon er geen twijfel bestaan dat dat Pizarro was. Je kunt je voorstellen dat de executie van hem niet ´zacht´ was, na alles wat hij het inheemse bevolking heeft aangedaan. (jullie weten vast dat de Spaanse verovering niet zachthandig ging, toch?)

Na het bezoek wilde ik winkelen, shoppen, kleding kopen, helemaal los gaan.... nou, wat een ervaring.... Er is hier een lange straat á 2x heuvelstraat in Tilburg met ´westerse´ kleding, oftewel andere dingen dan mutsen en poncho´s. Daar probeerde ik zo´n 4 winkels. Hier durf ik het makkelijker dan in Azie, want behalve mijn verschil in lengte hoef ik niet zo bang te zijn dat ik kleding niet pas dacht ik, 90% van de bevolking is dikker dan ik. (op mirakele wijze lijken de mensen, jongens en meisjes, hier vanaf de pubertijd uit te dijen en proporties aan te nemen waardoor je je dieet van peruaanse aardappels zeker gaat herzien) Na zo´n 12 spijkerbroeken, waarvan meer dan de helft eigenlijk te lelijk was om te proberen, heb ik het opgegeven. Hoogwaterpijpen, te grote taille, te strakke kuiten, of gewoon lelijk met allerlei glitters en frutsels, sjeeeee!!!

Dan maar souveniers shoppen... ook dat valt niet mee. Lima is een ´wereldstad´ dus geen markt in het oude centrum... nee daar moet je voor met een taxi naar een andere wijk. En die taxi vraagt natuurlijk weeer het dubbele van wat normaal is. Nou, aan 1 winkel heb ik gelukkig genoeg gehad om nog wat herinneringen in te slaan en nu gaat de zon schijnen. Dus, ik ga lekker weer op het plaza zitten en daarna naar het vliegveld. OM 8 uur vanavond vertrekt mijn vlucht naar Madrid. Een nachtvlucht. Ik kijk nu al uit naar de films, die hopelijk beter zijn dan die uit de bussen in Peru.

Morgen kom ik in Madrid aan en 2 uur later vlieg ik naar Brussel, waar spap en smam mij ophalen. En dan zit het erop.... :(

Bedankt iedereen voor de berichtjes!


_____________________________________

INTERMEZZO

A thing about cocaleaves

Ik weet niet of ik gedurende mijn verhalen wat over cocabladeren heb verteld, maar ik wil er graag nog iets over kwijt.

Je kunt ze hier (in Peru en Bolivia) werkelijk op iedere hoek van de straat/winkel of supermarkt krijgen, volkomen legaal. De werking gaat hoogteziekte tegen (al die keren dat al het eten en drinken sneller mijn lichaam verliet dan dat het binnen kwam en ontzettende duizeligheid... dat is hoogteziekte) en zou goed zijn voor de maag en darmen. Bovendien is de smaak ervan erg lekker.

Maar om nou steeds op die bladeren te kauwen en te spugen, dat ziet er niet uit. Dat heb ik alleen bij Machu Picchu gedaan. Kauwen hoeft ook niet, er zijn koekjes en snoepjes van, ook weer overal verkrijgbaar. En thee... De thee is heerlijk, heeft iets weg van kamille, maar toch anders. Die thee dronk ik meerdere keren per dag, jammie.

Ondanks dat het ten zeerste verboden is om de bladeren, thee, snoepjes en koekjes het land mee uit te nemen, is het volkomen veilig. Niet verslavend, wel jammer dat ik het zal gaan missen...

  • 31 Mei 2010 - 17:24

    Marc:

    Nou, geniet er nog even van en alvast een veilige vlucht terug gewenst!

  • 31 Mei 2010 - 17:41

    Ingrid:

    Goede reis weer naar huis !!! Ik vertrek zaterdag naar GC. Lang niet zo spannend als jouw avontuurlijke reizen, maar wel ff lekker relaxen.
    Liefs tante Ingrid

  • 31 Mei 2010 - 17:57

    Joyce:

    Hey Liz,

    Leuke verhalen weer! Helaas zit het er weer op voor je, maar ben blij als je weer thuis bent!:D Een hele goede terugreis en bel je van de week!

    Liefs X Joyce

  • 31 Mei 2010 - 18:03

    Pap:

    Mooi om te lezen en de foto's te zien! Goede reis terug en tot morgen dan!

  • 31 Mei 2010 - 18:23

    Carlijn:

    ga je mooie foto's en verhalen missen hoor!zo krijgen wij ook nog een beetje een vakantiegevoel..
    Goede reis!en tot snel!xx

  • 31 Mei 2010 - 19:23

    Martijn & Jennifer:

    Hi meis,

    We hebben echt genoten van je verhalen en foto's!! Goede reis terug en we bellen gauw!

    Liefs Jen en Martijn

  • 31 Mei 2010 - 19:36

    Tante Lia:

    Hey Lizette

    Je poezen zullen zeker blij zijn om je weer te zien.
    goede en veilige reis terug.

    Lieve groetjes T.Lia xxx

  • 31 Mei 2010 - 21:18

    Mam:

    Het was weer prachtig
    fijne reis.

    liefs mam xxx

  • 01 Juni 2010 - 06:26

    Bianca:

    Hey lizette,
    Jammer dat je die cocaleaves thee niet mee mag nemen, ik was wel benieuwd! Moet ik toch zelf 'n keer naar Peru gaan, haha!
    Ik wens je een goede reis terug!
    X Bianca

  • 01 Juni 2010 - 07:17

    Rashida:

    Hoi Liz,

    Een goede vlucht naar Madrid en Brussel.

    Wat een prachtige reis heb je weer gemaakt!

    Is voor je gevoel vaak veel te kort en te snel, maar ben straks ook wel blij om je te zien!

    tot snel.

    dikke X Rashida

  • 01 Juni 2010 - 08:28

    Mark (vianen) :

    fijne vlucht hoop dat ze een leuke film draaien

    Mark

  • 01 Juni 2010 - 11:10

    Karin:

    Hai Liz,

    Een hele goede vlucht toegewenst. Wel raar om morgen weer in je eigen bed wakker te worden ... Jammer dat de reisverhalen hierbij ophouden. Wie weet kunnen we je volgend jaar weer voor 3 weken volgen. Ik hoop dat we gauw kunnen afspreken. xx Karin.

  • 02 Juni 2010 - 17:21

    Wim:

    goede en veilige terugreis!
    zie je snel om bij te praten!

    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Lizette

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 148657

Voorgaande reizen:

30 Maart 2013 - 30 April 2013

Eilandhoppen tussen de Oerang Oetans

09 Februari 2012 - 06 Maart 2012

Lucky nr. 7 & tango

09 September 2011 - 01 Oktober 2011

Muur beklimmen en rijstvelden

23 Maart 2011 - 26 Maart 2011

Shoppen tussen de gladiatoren

18 November 2010 - 27 November 2010

Kamelen en kastelen

08 Mei 2010 - 02 Juni 2010

Inca's en lama's

29 Januari 2009 - 21 Februari 2009

De Maya tour

23 Februari 2008 - 15 Maart 2008

Taj Mahal en gebedsvlaggen

03 Juli 2007 - 10 Juli 2007

Club Samira

02 Juni 2006 - 14 Juni 2006

Jah man!

08 Oktober 2005 - 13 November 2005

Het land van de glimlach

Landen bezocht: