Gili T - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Lizette Mutsaers - WaarBenJij.nu Gili T - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Lizette Mutsaers - WaarBenJij.nu

Gili T

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg Lizette

21 April 2013 | Indonesië, Gili Trawangan

De dagen zijn voorbij gevlogen! Nog zoveel leuke dingen gedaan op Lombok. We zijn naar watervallen geweest, super mooi. Ook leuk om weer eens wat actiefs te doen naast op het strand liggen. De watervallen waren zo'n twee uurtjes rijden van Sengiggi, de plaats waar we sliepen. De eerste is te bereiken via trappen, die door de vochtigheid af en toe wat glad waren. De tweede waterval bereik je via een pad door de jungle en uiteindelijk een stuk door de rivier, over, langs en om rotsblokken heen. Ik had mijn schoenen voor het gemak maar aangehouden in het water, gaf net wat meer steun dan op blote voeten over de soms gladde stenen. De tweede waterval, tiu kelep, was nog mooier dan de eerste. Van een afstand voel je de spetters al en de rotsen zijn er mooi groen bemost.
Die trapjes naar beneden naar de eerste waren prima te doen. Maar... Als je naar beneden gaat, moet je ook weer naar boven. Ach, we hadden alle tijd van de wereld. :-)

Onderweg terug stopten we bij een strand met zwart zand vanwege de vulkaan, de Rimjani, om te eten. Die vulkaan konden we overigens door de wolken niet zien. Vaak zie je die alleen s ochtends vroeg helder. Beklimmen kan ook in 2 of 3 dagen, mar schijnt heftig te zijn, dus sloegen we maar over.

De laatste dag op Lombok zijn we naar Gili Nanggu gegaan, een eiland zuid-west van Lombok. Erg klein, prachtig met wit zand en veel mooie vissen en koraal. Op de heen weg stopten we nog bij een bakker in Mataram. My oh my, dat was heaven! Lapis, cake, allerlei bekende en onbekende zoete en hartige dingen in alle kleuren van de regenboog. Ik heb me ingehouden en een bescheiden aantal dingetjes gekocht. In ieder geval klepon (of zoiets), verrukkelijke groene balletjes met kokos erop en gesmolten bruine suiker erin die je mond in loopt als je het balletje door bijt. Jammie!!!

Snorkelen op het eiland was geweldig! Maanvissen, grote en kleine vissen gezien die op het brood uit flesjes af kwamen, en zelfs een fel blauwe zeester gezien! Geweldig om zo de toffe tijd op Lombok af te sluiten.

Na een dikke week op Lombok was ik wel weer klaar voor een nieuwe plek: gili Trawangan. Een uurtje met de boot vanaf Sengiggi. Het grootse eiland van de drie bekende gili's. Geen auto's, geen scooters, geen honden, wel veel katten (zonder staart, schijnt normaal te zijn en worden allemaal goed verzorgd), fietsen, paard-en-wagen en backpackers. Het eiland rond fietsen kost zo'n 20 minuten. Wij deden er de tweede dag wat langer over, omdat er een gedeelte mul zand als weg heeft. Het strand heeft wit zand, is niet al te breed en wel leuk. Ik vond het vooral een chill plek met leuke barretjes, relaxte zitzakken op het strand en restaurantjes met BBQ. En natuurlijk ook typisch Indonesisch eten bij kraampjes bij de pasar malam. Overal Bob Marley, Jack Johnson en soortgelijke deuntjes uit de speakers. En vrijwel dagelijks de zonsondergang bij de sunset bar bekeken, met een kampvuur daarna. Heel gezellig!

Snorkelen op Gili T was super tof. We hebben een zeeschildpad gezien op nog geen 5 meter van het strand! We volgden hem een tijdje en het was heel tof om te zien dat ie af en toe met z'n koppie boven water kwam om lucht te happen. Wat een prachtig beest. Leek bijna to good to be true. De vissen daar waren ook leuk om tijdens het snorkelen te zien. In allerlei kleuren, net als het koraal.

De laatste dag zijn we om 5 uur opgestaan om de zonsopkomst te bekijken. Eindelijk zagen we de toppen van de Rimjani op Lombok! Dat was wel relaxt wakker worden. Na een heerlijk ontbijtje bij een biologisch tentje gingen we met de boot een dagje naar Gili Meno, recht tegenover. Wouw, dat was een mooi strand!! Wit, zacht zand en super mooie, soms wel erg hoge, golven in het blauw-groene water. Het was heerlijk om daar in een wat stillere omgeving te relaxen. Het snorkelen leverde niet veel op, de zee was te wild waardoor de bodem niet goed zichtbaar was. Maar wel heerlijk verkoelend op die hete dag.

En toen was het alweer tijd om in te pakken en door te gaan naar Bali. Net aangekomen na een boot reis van dik een uur na vertraging en een rit in een busje van 2 uur. Als men hier een uur zegt, zegt dat eigenlijk niks. Na een zoektocht van een dik half uur met alle bagage lopend, zwetend door poppi street 1 en 2 op zoek naar een leuk hotel hebben we een tof plekje gevonden aan de legian straat, een hoofdstraat. Een Balinees hotel met ieni-mini deuren met goud versiert en een soort van tropische tuin met zwembad. Een stukje serene rust midden in Kuta, wie had dat gedacht!

Nu dik genieten van de laatste week alweer :-(

• 21 April 2013 - 11:58

Iesbeth :

Lizette ,wat een mooi verslag weer van je, geniet er maar van het is zo voorbij,hier nog steeds geen zomer zelfs geen lente,fijne dagen nog samen.
    Nora word steeds leuker ,ze praat heel de dag alleen versta je er niks van ,ik ga zo ff oppassen.

lieve groeten vanuit tilburg.

• 21 April 2013 - 12:36

Rashida & Nora :

Mooi verhaal! De meeste dingen klinken ook bekend in de oren ;-) leuk dat je naar de watervallen bent geweest, stond ook op onze planning, maar omdat t te veel regende konden we r helaas niet naar toe! Have fun op Bali! Knuffel van Nora en x Rashida

• 21 April 2013 - 18:41

Elly:

Mooie ervaringen rijker en op naar Bali. Ben benieuwd wat jullie daar allemaal gaan doen.
    Geniet ervan..hebben wij in ieder geval wel gedaan.

• 22 April 2013 - 08:49

Pieter:

Dan lees je dit zo op je maandagochtend onder het genot van een bakje koffie en vraag je jezelf af: Wat doe ik verkeerd, haha!! Heerlijk om je verhalen te lezen.. Ik waande me deze ochtend ff in de mooie azuurblauwe zeeen en op de witte zandstrandjes.. Hopelijk denk ik tijdens de lunch aan al het lekkere eten daar, haha!! Geniet nog lekker die laatste week!!! xx

• 22 April 2013 - 09:58

May:

Leuke tijd hebben jullie, zeg! Nog veel plezier die laatste week. Groetjes.

• 22 April 2013 - 11:07

Yvonne:

Even op moeten wachten maar toch weer een heel lang verhaal dat is genieten.
    Nog 1week fijne vakantie
    Mam. Xxx

• 22 April 2013 - 12:39

Edmee:

Wat leuk weer een reisverslag! Klinkt weer overheerlijk jullie avonturen en de lekkere hapjes. Krijg ook helemaal zin in dat groene kokosballetjes zoals je het omschrijft!;-) hier ook eindelijk wat zon, maar lang niet zo tropisch als bij jullie, dus nog even goed opwarmen en bruin bakken en heeeel hard genieten van jullie laatste week!! Dikke zoen X

• 23 April 2013 - 14:11

Femke:

Waarom had ik ook al weer besloten niet mee op reis te gaan? Zucht... Kijk ook naar jullie foto's. Wil al het moois ook weleens zien! Nog een week volop genieten ladies! Liefs Tedje